A minőség és a minőséggel kapcsolatos szervezeti tevékenységek értelmezése és értékelése kapcsán nem lehet figyelmen kívül hagyni azok ráfordításait, költségeit.
Nagyon sok esetben a hagyományos elszámolási rendszerekben a minőség költségekre rejtve maradhatnak ennek megoldása lenne a folyamat szemlélet megfelelő alkalmazása és a vezetői elkötelezettség.
A minőségköltség alatt a hibák fordított összegeket értjük. Ez pedig azért nem teljesen így van. Minőség költség a hiba megelőzési költségek a vizsgálati költségek és a hiba költségek is.
Megelőzési költségek:

Vizsgálati költségek
A hiba értékelésével kapcsolatos költségek, amelyek leginkább a minőségügyi
ellenőrzésekkel összefüggésben lépnek fel:

A hiba költségeket 2 nagyobb csoportba sorolhatjuk a saját belső selejt költsége és a vevői reklamációk fordított összegek.

Azt viszont fontos megemlíteni, ha valamelyik költségfajtát csökkenteni akarom, akkor a
másik kettő közül az egyik biztosan (lehet akár mindkettő is) növekedni fog. Példának
okáért: ha a megelőzési költségekből le szeretnék faragni és kevesebbet költök a
tervezéssel, bevezetésekkel kapcsolatos költségekre, akkor nagy valószínűséggel a
vizsgálati és hibaköltségeim, ezáltal meg fognak növekedni. Hiszen a hibát később
vesszük, és ez még nagyobb költségeket von maga után.
Tehát a minőségköltségek csökkentése a jelenlegi gazdasági versenyben kiemelten fontos. Ehhez több módszer és technika áll a rendelkezésünkre mind a minőségügy-, mind a Lean tárházában.
Ha bővebben szeretne a témában ismereteket szerezni vegye fel velünk a kapcsolatot!
